GRIP500 har et meget bredt udvalg af dæk til personbiler, SUV’er, 4x4 og varebiler. Lav en søgning på den størrelse eller det mærke, du søger, så ser du alle vores tilgængelige dæk. Vi har dæk i alle størrelser og til alle køretøjer. Gratis forsendelse ved køb af 2 ens dæk eller mere.
En motorcykels manøvredygtighed og ydeevne er tæt forbundet med kvaliteten og tilstanden af de dæk, der er monteret på den. For at kunne køre frit over lange afstande uden risiko skal du derfor være opmærksom på valget af dette element. Se vores praktiske råd til valg af dæk til din motorcykel.
Der er 4 primære grupper af dæk til motorcykler:
Motorcykeldækket til landevejskørsel er det meste kendte og udbredte. Det er denne type, der er på størstedelen af nye motorcykler. Det giver gode garantier med hensyn til komfort og lang levetid. Denne type dæk giver dig mulighed for at få en komfortabel kørsel i alle situationer.
Dækket til motorsport giver øget ydeevne med hensyn til greb og manøvredygtighed. Det er specielt designet til at imødekomme behovene hos fartentusiaster og øge fornøjelsen ved sporty kørsel. Dets konfiguration gør hurtige baneskift lettere. Dækkets temperatur stiger hurtigt.
Motorcykeldækket til banekørsel (eller det glatte dæk) er velegnet til sporty kørsel på bane. Det giver fremragende vejgreb i sving.
Motorcykeldækket til cross/trial giver optimal manøvredygtighed. Tilhængere af offroad-kørsel finder lykken her, da de tilpasser sig til blandet terræn.
Et motorcykeldæk, der har nået den lovlige slidgrænse på 1 mm, skal udskiftes. Denne grænse er angivet med slidindikatorerne, der er placeret i dækkets riller. Når dit dæk er slidt ned til disse slidindikatorer, er dækket ikke længere så effektivt, og du skal hurtigt skifte dæk.
Det afhænger af deres individuelle slidniveau. Hvis for eksempel et af dine hjul er helt slidt, og det andet stadig er i god stand, kan du vælge kun at udskifte det forringede dæk indtil videre for at spare penge. Men intet forhindrer dig i at udskifte begge dine dæk for at starte på ny med 100 % nye dæk. Det giver dig mulighed for at have to dæk, hvis slid er synkron (eller næsten). Hvis du beslutter dig for kun at skifte ét af dækkene, tilrådes det at holde dig til den samme profil på for- og bagdækket.
Hvis du er i tvivl, så tøv ikke med at spørge din mekaniker til råds.
Vil du gerne at skifte dæk på en motorcykel for at opnå mere ydeevne eller mere kraft? Her er nogle kriterier, du skal tage i betragtning.
Hvilken type motorcykel har du? Er det en scooter, en langtursmotorcykel, en roadster, en sportsmotorcykel eller en Enduro? Dette er meget vigtigt at vide, fordi hver motorcykeltype bruger specifikke dæk. Hvis du for eksempel kører på en Enduro-motorcykel, skal du bruge robuste dæk med store knopper. Hvis du derimod har en scooter, vil du hellere bruge små dæk, hvis slidbane ikke har meget mønster.
Før du bestiller dæk til en motorcykel, skal du første finde målene på dine nuværende dæk. Du kan finde dem ved at kigge på siden af dine dæk. Du finder en påtegning, der ligner følgende: 120/70 R17. Disse tegn repræsenterer henholdsvis:
Når du kender målene på originaldækkene, kan du bruge dem til at vælge dine nye dæk.
Du kan vælge at udstyre din motorcykel med dæk, der er bredere end de originale. I så fald skal du overholde de officielle anbefalinger til ændring af mål på motorcykeldæk.
Det anbefales at vælge dæk, der er tilpasset til den sæson, du kører i. Standarddæk er tilpasset tørre og lettere våde veje. De er meget praktiske om sommeren. Hvis du primært kører på den tid af året, har du ikke noget at bekymre dig om.
Hvis du også kører i perioder med frost, bør du købe vinterdæk til motorcyklen. Disse hjul har specialdesignet gummi til at modstå lave temperaturer og forhindre udskridning. De kan genkendes på mærkningen 3PMSF, der er kan ses på siden af dækket.
Belastningsindekset for et motorcykeldæk angiver den maksimale vægt, som det kan bære. Dette er en numerisk kode (mellem 20 og 120), der er angivet på sidevæggen af alle dæk lige ved siden af dækstørrelsen. Hastighedsindekset angiver den maksimale hastighed, som et dæk kan nå, når det er i bevægelse. Det er en alfabetisk kode mellem A1 og W.
Det er forbudt at køre med hjul, hvis belastnings- og hastighedsindeks er lavere end de originale dæk. Det omvendte er tilladt.
Dæk, der har brug for en luftslange for at fungere, kaldes tubetype. Tubetype-dæk bruges hovedsageligt motocross-motorcykler, fordi de reducerer risikoen for punkteringer. Slangeløse modeller har ikke brug for en luftslange for at køre.
Mærker som Pirelli, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Continental og Metzeler er blandt de bedste. De har været uomgåelige i flere år med hensyn til kvaliteten og ydeevnen af deres produkter. Ved at vælge en af disse producenter er du sikker på at få dæk, der indeholder de nyeste innovationer inden for sikkerhed og vejbeliggenhed.
Derudover findes der et væld af andre mindre kendte mærker på markedet, der også tilbyder motorcykelhjul af meget god kvalitet. Med de forskellige kundeudtalelser, der findes på internettet, er det meget let at bedømme et dæks kvalitet.
Du kan købe dine dæk i en fysisk butik eller via en online salgsplaform. Den anden løsning er langt den mest fordelagtige. Faktisk er der på Internettet og især på GRIP500 et meget rigt og diversificeret udbud af motorcykeldæk til konkurrencedygtige priser. Således har du mulighed for nøje at undersøge egenskaberne ved de produkter, der interesserer dig, og sammenligne dem for at træffe det rigtige valg. Hvis du er i tvivl, kan du læse vores kunders anmeldelser for at træffe den rigtige beslutning.
Desuden giver vi dig et netværk af partnerværksteder, der hjælper dig med at montere dine motorcykeldæk.
Som alle dæk har motorcykeldæk brug for en tilkøringsperiode, inden de opnår gummiens forventede ydeevne. Faktisk vil et nyt motorcykeldæk have mindre greb på vejen de første par kilometer, især på grund af det tynde lag paraffin, der kan lægges sig på gummiet under produktionsprocessen. Kør derfor forsigtigt efter ethvert dækskift, og kør sikkert de første par ture med dækket, mens du vænner dig til det nye dæk for at undgå ubehagelige overraskelser.
Uanset hvor gode dæk, du vælger, og hvor meget de koster, holder de ikke, hvis de mangler vedligeholdelse. For at gøre dette er det vigtigt, at du regelmæssigt kontrollerer dit dæktryk ved hjælp af en trykmåler. Hvis du ikke har dette værktøj, kan du henvende dig til din mekaniker, der kan udføre kontrollen for dig.
Den generelle tilstand af dine motorcykels dæk skal også inspiceres med jævne mellemrum. Hvis du bemærker nogen form for deformation eller tegn på uregelmæssig slid, skal du kontakte en professionel hurtigst muligt.
Tøv ikke med at gennemse GRIP500-kataloget for at udstyre din motorcykel med effektive og tilgængelige dæk til uovertrufne priser.