Du kan gøre en god handel, så længe du kender de forskellige kontrolpunkter.
Overensstemmelse med dit køretøj:
Sørg for, at begge dæk har samme mærke og profil. Sørg for det belastnings- og hastighedsindekserne er lig med eller bedre end dem, der anbefales af din bilproducent. I så fald kan du fortsætte med at kontrollere graden af slid.
Slidbanens slid:
Start med at kontrollere slidbanen. Hovedrillen i et nyt dæk er 8-9 mm dyb. Slidindikatoren er placeret ved 1,6 mm. Når du måler dybden på hovedrillen får du en god indikation af dækkets grad af slid.
TIP: Brug en 20-krone til at lave testen med. En 10- eller 20-krone mønt kan bruges til at tjekke dækket med. På kanten af mønten ses en tekst, og kanten af denne tekst matcher en dybde på ca. 3 mm. Ellers ved du, at den er mere end 3 mm dyb ...
Slitagens regelmæssighed:
For lidt tryk medfører for tidligt slid af slidbanens kanter.
For meget tryk medfører for tidligt slid af slidbanens midte.
Et korrekt tryk giver et jævnt slid af slidbanen.
Problemer med sporing eller geometri kan også påvirke slitagens regelmæssighed. Du bør ikke købe brugte dæk, hvis slitagen virker unormal. Se eksemplerne nedenfor:
Du kan finde brugte dæk på vores hjemmeside, hvor de er angivet som sådan og sælges til meget attraktive priser. Alle vores brugte dæk kontrolleres inden leveringen.