Dækkets energimærke gør det ikke alene muligt for chauffører at kontrollere, at de køber et dæk, der passer til deres køretøj, men det bruges også til at gøre dem fortrolige med de forskellige egenskaber, dækket tilbyder med hensyn til bremsning på våd vej, rullestøj og rullemodstand. Mærkningen gør det således muligt at klassificere dæk, og den tilskynder også producenter til at udvikle modeller, der er mere støjsvage, mere sikre, men også mere effektive.
Klassifikation af dæks ydeevne
Der er tre energimærker, der gør det muligt at kategorisere dæk og deres ydeevne:
- Energieffektivitetsklassen går fra det mest effektive til det mindst effektive og bedømmes fra A til G, og den giver nu mulighed for at kende dækkets rullemodstand og dermed den energi, dækket har brug for. Jo mindre rullemodstand et dæk har, jo mindre energi bruger det på at flytte sig, hvilket resulterer i potentielt betydelige besparelser.
- Vådgrebsklassen går også fra A til G efter samme regel som det foregående punkt, og den gør det muligt at bestemme bremselængden under våde forhold
- Klassen for støj, der produceres af det eksterne leje angives på denne mærkning fra A til B (fra højeste til laveste), og den gør det muligt at vurdere støjniveauet. Bemærk, at dæk med et støjniveau i klasse C ikke længere er tilladt.
Energimærkningen og lovgivningen
Forpligtelsen til at tilbyde dæk til biler og varevogne med energimærker på det europæiske marked blev oprindeligt fastsat i forordning (EF) nr. 1222/2009 og er blevet erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. De nye krav i denne nye forordning gælder nu også for lastbiler og busser.
Derudover indeholder denne nye lovgivning omkring energimærkning, at et symbol, der angiver dækkets ydeevne med hensyn til greb på sne og ekstrem isslag, skal placeres på dækket ud over standardmærket. Mærkningsmulighederne øges således til fire. Hvis dækket er et nordisk vinterdæk, bærer det monteringssymbolet med et snefnug, hvorimod hvis det er egnet til ekstreme sneforhold, vil det bære det alpine symbol, der repræsenterer et snefnug på en baggrund med tre bjergtoppe.
Derudover indikerer de nye symboler for energibehov mere eksplicit, at brændstofeffektiviteten gælder både elektriske og forbrændingskøretøjer. Klassen for støjniveau vil altid være angivet på den nederste del af dækket ved at vise støjniveauet i decibel.
Denne nye forordning nævner også forbuddet mod dæk, hvis greb på våd vej og rullemodstand er klassificeret til F og G. Således ændres værdiskalaen fra A til E ved at erstatte den, der går fra A til G for kun at holde værdier med fem klasser.
Afslutningsvis vil de dæk, der viser de fem forskellige præstationer, blive evalueret ved hjælp af standardiserede tests, og de kompetente myndigheder kan beslutte at udføre kontrol. Det vil også være muligt at konsultere Europa-Kommissionens database via QR-koden for at få yderligere oplysninger. Det skal også bemærkes, at for så vidt angår den generelle sikkerhed for motorkøretøjer, fastsætter forordning (EF) nr. 661/2009 minimumskrav til effektivitet med hensyn til miljøvenligt design af dæk.
Sammenligning af den gamle og nye generation af energimærker: