GRIP500 tilbyder et stort udvalg af dæk til elbiler eller hybridbiler til den bedste pris. Alle mærker og størrelser er på lager på vores hjemmeside. Gratis levering ved køb af 2 dæk.
Der findes specielle dæk monteret på elbiler eller hybridbiler, der giver bedre ydeevne. Det er en udfordring for producenterne, der hver dag stræber efter at forbedre dækkenes effektivitet for en bilpark, "mere og mere elektrisk" og i konstant udvikling. En vigtig faktor at tage i betragtning er især batteriernes høje vægt og derfor den store rullemodstand. EV-dæk skal tilpasse sig de nye køretøjer, der er mere stille, men tungere.
Hvad er forskellen mellem dæk til elbiler og traditionelle dæk?
Det er et tilbagevendende spørgsmål: Er der forskelle mellem EV-dæk og traditionelle dæk? Svaret er JA, EV-dæk er specifikt udviklet til elbiler eller hybridbiler.
Dæk til elbiler er designet til at bære vægten af batterierne, tilpasse sig forskellen i drejningsmoment og reducere rullemodstanden; dette giver bedre komfort og optimerede præstationer på vejen.
En af de førende producenter af dæk til elbiler har været den franske Michelin med sin model e.Primacy. Rullemodstanden er drastisk reduceret for at give 7% mere autonomi, hvilket repræsenterer omkring 30 km mere for et køretøj med en autonomi på 400 km.
Goodyear har også præsenteret ElectricDrive GT-dækket, et erstatningsdæk designet til elbiler. Dette dæk har et meget avanceret slidbanemønster, der giver længere levetid og øget akustisk komfort. Specifikt designet til de særlige krav fra elbiler, giver dette Goodyear EV-dæk en optimal køreoplevelse i form af ydeevne, køreegenskaber, holdbarhed og støj.
Mange andre profiler findes på dækmarkedet med den europæiske EV-certificering: AllSeasonContact 2 fra Continental, Ecopia EP500 fra Bridgestone eller IonEvo fra Hankook.
Trods disse forskelle, er det at montere et traditionelt dæk på sin elbil eller omvendt ikke noget problem og er fuldt ud tilladt.
Er EV-dæk reparable?
Ja, ligesom traditionelle dæk, kan EV-dæk repareres med en dækprop. Skaden skal være placeret på slidbanen for at kunne repareres, ligesom på et traditionelt dæk. Hvis skaden er placeret på siden, vil en reparation ikke være mulig, igen ligesom på et traditionelt dæk.
Det anbefales i alle tilfælde at kontakte en professionel mekaniker.
Slides dæk til elbiler hurtigere end traditionelle dæk?
Dæk til el- og hybridbiler slides ikke hurtigere end traditionelle dæk til benzinbiler. Denne opfattelse, som er almindelig blandt elbilførere, skyldes en ikke-tilpasset kørestil, ofte for sporty eller for dynamisk. Faktisk er dækkets gummi under hård belastning på grund af bilens vægt og på grund af det høje motor moment.
Hvad er den gennemsnitlige levetid for et dæk til elbiler?
Levetiden for et dæk til elbiler vil afhænge af, hvordan dækket bruges. Generelt er levetiden for et EV-dæk den samme som for et traditionelt dæk monteret på en benzinbil, nemlig: 30.000 til 60.000 kilometer.
Det er vigtigt regelmæssigt at kontrollere dæktrykket og foretrække bløde starter for at forlænge levetiden for dæk til elbiler så meget som muligt.
Kan jeg montere genbrugte dæk på min elbil?
Ja, genbrugte dæk kan monteres på en elbil. Generelt er alle dæk monteret på benzinbiler kompatible med elbiler.
Koster dæk til elbiler mere end traditionelle dæk?
Nej, generelt er prisen på et dæk til en elbil den samme som prisen på et dæk til en benzinbil, når størrelsen er den samme.
Har dæk til elbiler brug for særlig vedligeholdelse?
Nej, ingen særlig vedligeholdelse, anbefalingerne er de samme som for et traditionelt dæk:
Det er nødvendigt regelmæssigt at kontrollere trykket, især ved årstidsskift eller før en lang tur. En regelmæssig visuel kontrol af slidbanen og dæksiderne anbefales også. Når slidindikatoren næsten er nået, betyder det, at det er tid til at skifte dine dæk. Takket være disse få vedligeholdelsesgrundlag, vil levetiden for dine dæk blive maksimeret. Regelmæssig kontrol af dæk er afgørende for at optimere ydeevnen for elbiler.